Tuesday 8 March 2011

aKu ada kerana engKau pun ada...(ms. Qaisara Iman)




Persahabatan itu terbina di atas ranting kejujuran
Bertunjangkan kasih sayang
Lalu membuahkan kemanisan ikatan
Jika terpesong
Maka...
Patahlah ranting
Reputlah akar
Lalu...
Rosaklah buah
Teman sejati bukanlah dekat bicaranya
Tetapi...
Yang sentiasa diingati dalam setiap bisikan doanya

Kejujuran...huh....teman , betapa bernilainya harga sebuah kejujuran dan kepercayaan...tidak mungkin akan aku perolehinya dgn mudah daripada insan sepertimu...detik-detik yg tlh ku lalui bnyak mngajar apa itu erti khidupan...aku ada kerana engkau pun ada....kuatkah aku tanpamu di sisi???wlupun kekuatan itu sbnrnya dtg drpd Allah S.W.T...namun aku tetap brsyukur di atas kurniaanNya....Dia mngutuskn seorg teman yg amt mmahami diriku....ketika aku gembira...kau mngingatkn aku kpd Yang Esa...dan ktika aku berduka ...kau jua mnghburkn aku dgn mngingatkan driku kpd Yang Esa...terima kasih,teman...

Masih segar di ingatan ku...walaupn telah bbrapa thun pristwa itu brlalu...namun ia masih mnjadi pmbkr smgt dan mmbuatkn driku lbih tabah mnghadapi tribulasi mehnah duniawi....ktika yg lain sdg bergmbira....aku ksedihan....kerana...apa yg aku idam2kn tdk dpt ku gapai...namun...apakan daya...sudah ketentuan Ilahi...Kau datang tanpa ku sangka...Alhamdulillah...sesungguhnya segala apa yg brlaku pasti ada hkmahnye...mulai saat itu baru aku mengerti hakikat teman sejati...

Kau titipkan semngat ke dalam diriku tanpa rase jmu...kau seorang yg sabar...mlayan kerenah temanmu yg seorang ini...syukran jazilan skali lg....smngat ku utk terus mngejar cita kmbali brkobar-kobar....dngnmu di sisi...juga brsama rakan2 sprjuangn yg lain....ingn ku abadikan nme kalian dlam coretan ini...fatihah , farhana , nadia , farah & lain2....trima kasih teman...kalian telah mnghmbuskn nafas bru dlm hidupku..ktika itu...aku merasakan...betapa bertuahnya aku mndapat teman seperti kalian...

Ada masa kita perlu menangis
Agar kita tahu
Dunia ini bukan hanya untuk ketawa
Ada masa kita perlu ketawa
Agar kita tahu
Betapa bernilainya setitis air mata
Ada masa kita perlu ada seorang teman
Agar kita tidak kesunyian
Dan...
Ada masa kesunyian membuatkan kita tidak akan pernah lupa
Betapa bernilainya seorang teman

Sekali lg aku diuji...kau pergi mningglkan aku....tiada gelak tawa...tiada usik-mengusik...tiada lagi perlian....dan...smkin sayup mutiara2 kata darimu..teman....kau pergi mneruskan prjuangan....aku redha....dan mndoakn semoga yg terbaik sentiasa bersamamu...ketahuilah teman....aku ada kerana engkau pun ada...

Rasulullah SAW pernah bersabda...
sahabat yg baik itu umpama penawar mnyak kasturi ,
 sama ada dia mmberimu minyak kasturi itu atau pun dirimu yang mmblinya,
dirimu tetap akan mndapat bau wanginya...
sedangkan seteru itu umpama peniup api ,
dia akn mmbakar pakaianmu atau pun dirimu hanya mndapat bau asap yg busuk daripadanya...



            Ternyata mnyak kasturi yg kau berikan...kau mmujuk hatiku ketika itu dgn brkata...”adakalanya hati kita mmerlukan seseorang untuk menemani kita walau hanya seketika...bukankah Allah S.W.T teman yg paling baik dan setia pada setiap masa???”...dgaanmu lbih mncbr...mningglkn kami teman2mu...dan jg mningglkn ’dia’...’dia’???he4....andai kau mmbce coretan ini....hnye satu ingin aku katekan....trima kasih,teman...mgkin akn ada yg mnjadi pnggantimu...namun mngertilah....kau tetap kau yg aku knl...


No comments:

Post a Comment