Saturday 7 May 2011

...berbaloinya berSABAR...

Muhammad bin Abdul Aziz al-Khudairi menyenaraikan kelebihan si penyabar yang memikat hati . Jika hati sudah terpikat , apakah kita masih tidak mempunyai rasa berkobar-kobar untuk meraih anugerah gelaran al-Sabirin?Semoga Allah menjadikan kita golongan orang yang sabar , sabar yang bermula ‘seawal hentaman pertama’ . Antara kelebihan orang yang sabar ialah :

v Sumber kejayaan
“Hai orang yang beriman , bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimuu) dan bertakwalah kepada Allah , supaya kamu beruntung .”
(surah Ali ‘Imran 3 ; 200)
“Jika ada 20 orang yang sabar antaramu , nescaya mereka akan dapat mengalahkan 200 orang musuh . Dan jika ada 100 orang yang sabar antaramu , nescaya mereka akan dapat mengalahkan 1000 daripada orang kafir.”
(surah al-Anfal 8 ; 65)

v Ganjaran berganda bagi mereka yang bersabar
“Mereka itu diberi pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka.”
(Surah al-Qasas 28 ; 54)
“Sesungguhnya orang yang bersabar dicukupkan pahala mereka tanpa batas.”
(Surah al-Zumar 39 ; 10)

v Kepimpinan dan keyakinan milik penyabar
“Dan Kami jadikan antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petnjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami.”
(Surah al-Sajdah 32 ; 24)

v Golongan yang bersama-sama Allah
“Sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar.”
(Surah al-Baqarah 2 ; 153)

v Salah satu cara memohon pertolongan daripada Allah
“Hai orang yang beriman ,jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.”
(Surah al-Baqarah 2 ; 153)

v Beroleh maghfirah
“Kecuali orang yang sabar (terhadap bencana) dan mengerjakan amal-amal soleh , mereka itu beroleh ampunan dan pahala yang besar.”
(Surah Hud 11 ;11)

v Disukai Allah
“Bersabarlah ! Sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar.”
(Surah al-Anfal 8 ; 46)

v Dipuji oleh Allah
“Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayyub) seorang yang sabar .Dialah sebaik-baik hamba.”
(Surah Sad 38 ; 44)

v Malaikat mengucapkan salam kepada orang Mukmin yang besabar
“Sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu , (sambil mengucapkan) : ‘Keselamatan atasmu berkat kesabaranmu.’Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu .”
(Surah al-Ra’d 13 : 23-24)

v Sabar itu wajib saat ditimpa musibah . Seseorang yang bersabar dalam keadaan tersebut , maka dia telah melaksanakan perintah Allah
“Dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu . Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).”
(Surah Luqman 31 ; 17)

dipetik dari ; majalah solusi isu 31...semoga kita semua tergolong dalam kalangan orang-orang yang sabar...bersabarlah dalam setiap perkara..Jika kita tidak sabar dengan apa yang kita sukai..bagaimana pula kita hendak bersabar dengan apa yang tidak kita sukai??renung2kan dan selamat beramal!!!


No comments:

Post a Comment